Svenska

The Contradiction

"Wait, why?" and "But, what if?"
Registered
Joined
Sep 2, 2014
Messages
19
Reaction score
0
Location
Sweden, not Switzerland
En svensk till här borta! Sett i antal ord har jag nog mest skrivit på engelska (speciellt under gymnasietiden) men mitt senaste WIP är faktiskt på svenska! *vilken bedrift av en svensk, haha*
Jag bor dock tyvärr långt från Stockholm/Göteborg, så jag har inget att bidra med till en skrivargrupp...
Kul att se att det är så många svenskar och andra skandinavier här på AW!
 

Melisande

Banned
Flounced
Joined
Apr 19, 2006
Messages
1,027
Reaction score
311
Location
Finally in Paradise
Haven't been visiting this forum for quite some time. Glad I found this thread.

Hej. Jag kommer från Sverige, men är numera Amerikansk medborgare. (Hi, I'm from Sweden, but am now a naturalized American citizen)

I was all into writing for a while, mostly because I found it a good way to learn my new language. Now, my Beloved Hubby and I have bought a house, which proved toe the Money-pit from hell. There is simply no more time...

Men jag saknar svenskan ibland och jag har föresatt mig att det nästa jag skriver ska vara på svenska. Unless I decide to tell the story of the house. In which case it will have to be in american, due to all the terminology.

Saknar Sverige ibland, men oftast inte. Mest saknar jag vädret, och vintermörkret. För att inte prata om maten. Men det hör inte hit.

To all of you that have moved to Sweden; Please enjoy it, because she is really a worthy accquaintance. You will never regret the experiance!
 
Last edited:

Aschmer

Registered
Joined
Oct 26, 2015
Messages
6
Reaction score
1
Location
Citizen of the World
Website
crowsnestcovers.com
Hej!

So, I'm not Swedish myself but I am married to one. A proper Gothenburg-ian; although his name is not Glen. I love visiting the family over there and being educated about the Stockholm vs Gothenburg rivalry. :tongue
 

S.I. Mansson

Super Member
Registered
Joined
Apr 2, 2016
Messages
121
Reaction score
18
Så... lever den här tråden ännu? :)

Tänkte jag skulle svänga förbi och säga hej på mitt kära modermål. Det används alldeles för sällan nu för tiden! :')
 

huldra

Registered
Joined
Aug 2, 2015
Messages
2
Reaction score
0
Hej,
vet inte om det är rätt ställe att skriva på, men... Är det någon som antingen självpublicerat med Amazon (eller liknande) eller som blivit utgiven med en mindre amerikansk förläggare? Jag är en orolig typ som gärna vill veta allting innan det beger sig, och det är skatten jag funderar över. Hur fungerar det? Måste man starta företag? Hur ska man ta kontakt med IRS? Jag har googlat och både fått resultat där man bara ringer, och där man måste gå via en agent och dessutom skicka sitt pass, vilket låter lite väl krångligt.

Tack!
 

AvaBond

Registered
Joined
Oct 9, 2016
Messages
9
Reaction score
0
Location
Stockholm, Sweden
Website
www.avabond.com
Hej,
vet inte om det är rätt ställe att skriva på, men... Är det någon som antingen självpublicerat med Amazon (eller liknande) eller som blivit utgiven med en mindre amerikansk förläggare? Jag är en orolig typ som gärna vill veta allting innan det beger sig, och det är skatten jag funderar över. Hur fungerar det? Måste man starta företag? Hur ska man ta kontakt med IRS? Jag har googlat och både fått resultat där man bara ringer, och där man måste gå via en agent och dessutom skicka sitt pass, vilket låter lite väl krångligt.

Tack!

Hej Huldra.

Tänker detsamma, ja, jag skulle nog ringa skatteverket men man måste ju fylla i IRS blanketter när man joinar de stora självpubliceringsförlagen. Verkar som om de flesta skaffar agent, så jag har funderat på att testa det. Då slipper man ganska mycket krångel, de är nog vana med hur det funkar. Och sen med skatteverket, jag tror ju att man inte tjänar några större pengar i början så det finns nog tid att ringa dem även om man startar upp något, så kan man bättre berätta hur det fungerar och fråga hur det funkar med moms och så. Det har ju lite med vilka regler som gäller gentemot landet som tillhandahåller tjänsten. Helt enkelt får man nog bestämma sig för att bara köra och tackla saker som de kommer i mångt och mycket, eller det blir min melodi iaf. Har ju tio års erfarenhet som egen företagare så jag vet ju att mycket går att lösa, och ännu bättre när man har konkret info att komma med. Det löser sig.

Vad skriver du för något? Jag är romanceförfattare. Skriver du på svenska eller engelska? Jag kör både och.
 

Violent-E

Asian/Nordic
Kind Benefactor
Registered
Joined
Feb 20, 2017
Messages
34
Reaction score
1
Location
Australia/Oceania
Hej alla det är bra att vara här. Jag är av thailändska (Sydostasien) och Svenska härkomst samt några andra bakgrunder. Njut lifes gåvor!
 

stiiiiiv

Awww nuts!!!
Super Member
Registered
Joined
Oct 26, 2017
Messages
190
Reaction score
23
Location
A village outside a small town in Sweden
Hej!

Jag skulle bara säga "hej" till alla svenskar som läser det här, men efter jag tittade genom kommentarerna, så upptäckte jag att det går månader i mellan dem. Hej i alla fall från en kanadensare bosatt i Sverige.
 

Melakku

Registered
Joined
Jun 17, 2018
Messages
10
Reaction score
0
Hej, en svensk här. Finns det några fler här på AW?
 

mejjimelk

Registered
Joined
Jul 10, 2021
Messages
13
Reaction score
6
Age
33
Hejsan allihop! Jag är svensk, finns det några fler? :)
 

Lundgren

Super Member
Registered
Joined
Oct 10, 2021
Messages
147
Reaction score
174
Passar på att peta lite lätt på tråden, då man ändå är här.

Halloj! :)

Ytterligare en svensk som lyckas förirra sig hit till AW.

Jag kan dock inte påstå att jag är förvånad över att det finns flera från Sverige här, och inte heller över att tråden är så pass inaktiv. :)