Any Norwegians out there?

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Hei igjen! :) (Andrew, var det?)

Jeg skriver på en mini eBook for tiden, mer eller mindre bare for gøy, for å "dyppe tåa i publiseringsverdenen". To short stories og litt poesi. Ellers skriver jeg på min første roman takket være NaNoWriMo som fikk meg igang. Veldig annerledes å skrive roman i forhold til noveller etc, men øvelse gjør mester som de sier :) Det er hvert fall utrolig gøy!

Har du fått noe publisert enda? Lykke til med skrivingen din!

Jepp, Andrew :) Kult! Gratulerer med å komme i gang med første roman! Nei, jeg har ikke fått publisert noe, jeg har bare blitt ferdig med de første to kapittelene hittil, men har så å si hele historien i hode.

Hva slags sjanger er det du skriver?
 

VeronicaX

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2012
Messages
295
Reaction score
24
Location
The land of the midnight sun
Jepp, Andrew :) Kult! Gratulerer med å komme i gang med første roman! Nei, jeg har ikke fått publisert noe, jeg har bare blitt ferdig med de første to kapittelene hittil, men har så å si hele historien i hode.

Hva slags sjanger er det du skriver?

Thanks ;)

Okay, men bare å ha historien i hodet er jo et langt skritt på veien :) Stå på videre!

Hva slags sjanger jeg skriver i... Godt spørsmål. Jeg er usikker selv. Det er hvert fall ikke sci-fi sjangeren, haha. Jeg liker å skrive om virkelighetsnære ting, men hva slags sjanger det faller under, det er jeg ikke sikker på.

Skrev et par utrolig klisjé fylte kjærlighetshistorier som tenåring som jeg merkelig nok fikk på trykk, men jeg har viket unna det nå til fordel for kjærlighet av den mer utfordrende og uvanlige typen. Så, ikke romantikk, men ... tja. Hehe, synes det er vanskelig å sette meg selv i en kategori.
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Jeg liker å skrive om virkelighetsnære ting, men hva slags sjanger det faller under, det er jeg ikke sikker på.

Hehe, synes det er vanskelig å sette meg selv i en kategori.

Sci fi er ikke noe mindre virkelighetsnært enn utfordrende kjærlighet/romantikk, sci fi er bare det vi ikke har klart å gjøre enda ;)

Trenger vel egentlig ikke definere kategorier, er vel mer for leseren sin skyld at det blir enklere for de tenker jeg. Men hva slags utfordrende kjærlighet handler det om da? Type Romeo og Julie? Eller er det fyfy å spørre om sånt?
 

VeronicaX

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2012
Messages
295
Reaction score
24
Location
The land of the midnight sun
Sci fi er ikke noe mindre virkelighetsnært enn utfordrende kjærlighet/romantikk, sci fi er bare det vi ikke har klart å gjøre enda ;)

Trenger vel egentlig ikke definere kategorier, er vel mer for leseren sin skyld at det blir enklere for de tenker jeg. Men hva slags utfordrende kjærlighet handler det om da? Type Romeo og Julie? Eller er det fyfy å spørre om sånt?

Sant nok ;)

Nei, ikke fyfy. :tongue Ikke akkurat Romeo og Julie, det er mye forskjellig. Mini eBoken jeg skriver på nå omhandler misforstått kjærlighet samt besettelse forkledd som kjærlighet. Jeg liker å skrive om hva ulike typer kan gjøre med mennesker, hvor essensielt det er, og hvordan mennesker med forskjellig bakgrunn og liv oppfatter kjærlighet og lignende. Jeg elsker psykologi. Det mørke dystre.

Men jeg har faktisk en sci-fi historie i hodet for barn som jeg har lyst til å utforske ved et senere tidspunkt, så... vi får se hva jeg vil fokusere på videre :) Jeg har skriblet ned mye forskjellig i løpet av disse ca. 18 årene jeg har skrevet.
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Jeg har skriblet ned mye forskjellig i løpet av disse ca. 18 årene jeg har skrevet.

Oi, det var lenge! Jeg har vel skrevet i en måned :p Hvis man ikke skal telle med det som har vært på skolen, eller ting jeg skev mens jeg var barn/ungdom.

Psykologi er spennende ja! All respekt for folk som klarer å skrive en spennende historie som ikke involverer eksplosjoner, hemmeligheter som påvirker hele menneskeheten og/eller magi/sci fi :)
 

VeronicaX

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2012
Messages
295
Reaction score
24
Location
The land of the midnight sun
Oi, det var lenge! Jeg har vel skrevet i en måned :p Hvis man ikke skal telle med det som har vært på skolen, eller ting jeg skev mens jeg var barn/ungdom.

Psykologi er spennende ja! All respekt for folk som klarer å skrive en spennende historie som ikke involverer eksplosjoner, hemmeligheter som påvirker hele menneskeheten og/eller magi/sci fi :)

Haha! Ja, da tenker du som meg bare motsatt; jeg klarer ikke skrive om eksplosjoner og/eller magi/sci fi ;) Godt at vi alle er ulike, da!

Én måned? Wow, ja, men da er du i en god startfase hvert fall :) Jeg begynte å skrive da jeg var 9 og fortalte alle at jeg en dag skulle bli forfatter. Og her er jeg :p Hehe.
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Haha! Ja, da tenker du som meg bare motsatt; jeg klarer ikke skrive om eksplosjoner og/eller magi/sci fi ;) Godt at vi alle er ulike, da!

Én måned? Wow, ja, men da er du i en god startfase hvert fall :) Jeg begynte å skrive da jeg var 9 og fortalte alle at jeg en dag skulle bli forfatter. Og her er jeg :p Hehe.

Ja, det er flott at det finnes mangfold! Selv om jeg må si jeg lener meg litt mot magi/sci fi osv :p

Så gøy at du har visst hva du ville bli så lenge! Jeg har ingen ambisjoner om å jobbe som forfatter fulltid, men om jeg får solgt en bok eller to så er jo det bare bra! :)
 

VeronicaX

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2012
Messages
295
Reaction score
24
Location
The land of the midnight sun
Ja, det er flott at det finnes mangfold! Selv om jeg må si jeg lener meg litt mot magi/sci fi osv :p

Så gøy at du har visst hva du ville bli så lenge! Jeg har ingen ambisjoner om å jobbe som forfatter fulltid, men om jeg får solgt en bok eller to så er jo det bare bra! :)

Du skal aldri si aldri! :) Det er mange forfattere som aldri hadde ambisjoner om å bli forfatter, men som allikevel ble det. Så man vet aldri :)

Hva er dine egentlige ambimsjoner ang. yrke da?
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Du skal aldri si aldri! :) Det er mange forfattere som aldri hadde ambisjoner om å bli forfatter, men som allikevel ble det. Så man vet aldri :)

Hva er dine egentlige ambimsjoner ang. yrke da?

Det er jeg ikke 100% sikker på, men ang. utdanning, så vil jeg utdanne meg som ernæringsfysiolog. Hva med deg, har du noe utdanning innenfor litteratur?
 

Torill

Not as trollish as you might think
Super Member
Registered
Joined
Jul 3, 2010
Messages
825
Reaction score
239
Location
Oslo, Norway
Nå ble det litt mere aktivitet her igjen, så morsomt! Deilig å skrive litt på norsk også!

Jeg har heller ikke publisert noe ennå, men har seriøse ambisjoner om å gjøre det. Jeg har også litt problemer med å definere sjanger - kanskje det skal kalles 'contemporary fantasy' eller 'magisk realisme' det jeg skriver. Ikke noe slags middelalderaktig opplegg, ingen alver eller drager eller noe - foregår i dag, folk bruker mobiltelefonene sine hele tiden, internett også - men det er altså noen som har krefter utenom det vanlige jeg skriver om...

Jeg er også mer interessert i det psykologiske og emosjonelle enn de ytre effekter - motivasjonene og relasjonene har en stor plass i det jeg skriver - kanskje fordi mitt 'egentlige' yrke er klinisk psykolog - ikke tilfeldig at interessen ligger i den retningen! Men satser hardt på å bli publisert - nesten ferdig med første utkast nå, og så får vi se hvordan det går... Skriver på heltid for tiden fordi vi arvet noen penger så har råd til å ta fri litt - men det betyr jo ikke at jeg kommer til å lykkes, få solgt noen bøker i det hele tatt.... Og jeg er også gal nok til å skrive på engelsk, så fint å ha funnet dette forumet og få satt seg inn i hvordan forlagsverdenen er der ute...
Ja, mener selv at jeg er norsk også, men folk har jo forskjellige definisjoner på "hvor du er fra"
Blir du ikke veldig lei av det der - få sånne spørsmål hele tiden? Gi dem adressen du har nå som svar, så kanskje de lærer noe! (det er jo lov å håpe...)
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
Nå ble det litt mere aktivitet her igjen, så morsomt! Deilig å skrive litt på norsk også!

Jeg har heller ikke publisert noe ennå, men har seriøse ambisjoner om å gjøre det. Jeg har også litt problemer med å definere sjanger - kanskje det skal kalles 'contemporary fantasy' eller 'magisk realisme' det jeg skriver. Ikke noe slags middelalderaktig opplegg, ingen alver eller drager eller noe - foregår i dag, folk bruker mobiltelefonene sine hele tiden, internett også - men det er altså noen som har krefter utenom det vanlige jeg skriver om...

Jeg er også mer interessert i det psykologiske og emosjonelle enn de ytre effekter - motivasjonene og relasjonene har en stor plass i det jeg skriver - kanskje fordi mitt 'egentlige' yrke er klinisk psykolog - ikke tilfeldig at interessen ligger i den retningen! Men satser hardt på å bli publisert - nesten ferdig med første utkast nå, og så får vi se hvordan det går... Skriver på heltid for tiden fordi vi arvet noen penger så har råd til å ta fri litt - men det betyr jo ikke at jeg kommer til å lykkes, få solgt noen bøker i det hele tatt.... Og jeg er også gal nok til å skrive på engelsk, så fint å ha funnet dette forumet og få satt seg inn i hvordan forlagsverdenen er der ute...
Blir du ikke veldig lei av det der - få sånne spørsmål hele tiden? Gi dem adressen du har nå som svar, så kanskje de lærer noe! (det er jo lov å håpe...)

Tja, blir egentlig ikke lei, har egentlig aldri brydd meg om hvor folk mener jeg er fra siden jeg har flyttet såpass mye. Har hørt såpass mye forskjellig nå at jeg pleier å svare at jeg er internasjonal :) Var en fyr en gang som mente at man er fra det stedet man er født. Med den logikken er jeg fra Canada, selvom jeg ikke har vært der siden jeg var et år og ikke kjenner noen derfra.

Prosjektene deres høres spennende ut! Og jeg ELSKER at du satser alt! Er for mange mennesker her i verden som holder på med ting de ikke har lyst til. Er det noe spesiell grunn til at du vil skrive på engelsk?
 

VeronicaX

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2012
Messages
295
Reaction score
24
Location
The land of the midnight sun
Det er jeg ikke 100% sikker på, men ang. utdanning, så vil jeg utdanne meg som ernæringsfysiolog. Hva med deg, har du noe utdanning innenfor litteratur?

Nå ble det litt mere aktivitet her igjen, så morsomt! Deilig å skrive litt på norsk også!

Jeg har heller ikke publisert noe ennå, men har seriøse ambisjoner om å gjøre det. Jeg har også litt problemer med å definere sjanger - kanskje det skal kalles 'contemporary fantasy' eller 'magisk realisme' det jeg skriver. Ikke noe slags middelalderaktig opplegg, ingen alver eller drager eller noe - foregår i dag, folk bruker mobiltelefonene sine hele tiden, internett også - men det er altså noen som har krefter utenom det vanlige jeg skriver om...

Jeg er også mer interessert i det psykologiske og emosjonelle enn de ytre effekter - motivasjonene og relasjonene har en stor plass i det jeg skriver - kanskje fordi mitt 'egentlige' yrke er klinisk psykolog - ikke tilfeldig at interessen ligger i den retningen! Men satser hardt på å bli publisert - nesten ferdig med første utkast nå, og så får vi se hvordan det går... Skriver på heltid for tiden fordi vi arvet noen penger så har råd til å ta fri litt - men det betyr jo ikke at jeg kommer til å lykkes, få solgt noen bøker i det hele tatt.... Og jeg er også gal nok til å skrive på engelsk, så fint å ha funnet dette forumet og få satt seg inn i hvordan forlagsverdenen er der ute...
Blir du ikke veldig lei av det der - få sånne spørsmål hele tiden? Gi dem adressen du har nå som svar, så kanskje de lærer noe! (det er jo lov å håpe...)

Artig at det er flere nordmenn her :) Hei Torill!

For å svare på Andrews spørsmål så er svaret nei, jeg har ingen utdanning innen litteratur. Jeg er vel av den typen som ikke er noe tilhenger av skolen og føler kanskje at jeg lærer mest utenfor skole rammene, og vel, av årsaker jeg ikke vil legge ut om her, har jeg ikke fått tatt noe høyere utdanning. Jeg prøvde meg på psykologi og fikk de beste karakterene, hadde også en periode hvor jeg hadde lyst til å bli advokat, men ingen av delene ble noe ut av av årsaker some jeg ikke kunne hjelpe for, så forfatter planene mine har blitt ved min side i mange, mange år. Det er... "my calling", som vi sier det på norsk ;)

Veldig artig å høre at du skriver på engelsk, Torill! Jeg har ofte inntrykk av at folk flest synes det er "uforståelig" at jeg/vi skriver på engelsk. Jeg forstår det jo forsåvidt, vi har vel kanskje ofte et bedre språkforråd på morsmålet vårt enn engelsk, men likevel. Det er noe som gjør det lettere :)
 

Jolly-Boo

Please, call me Boo
Super Member
Registered
Joined
Dec 1, 2011
Messages
562
Reaction score
65
I too am Norwegian! Well, not really - I'm Russian, but I LIVE THERE!
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4

Jolly-Boo

Please, call me Boo
Super Member
Registered
Joined
Dec 1, 2011
Messages
562
Reaction score
65
Nice! Have you also got a WIP?

I had one. Thought I was ready to start querying, but gosh darn it, apparently a few months off made me wiser and better at storytelling. That's youth for you.

So now while I've been busy with school, I've been plotting the new story in my mind. Same character and setting and all, but just different story arcs. So it'll be a complete rewrite. Although I still think I'm too young, and within a year I'll be even better, I'll just have to write and see.
 

aheggli

Super Member
Registered
Joined
Oct 21, 2012
Messages
80
Reaction score
4
I had one. Thought I was ready to start querying, but gosh darn it, apparently a few months off made me wiser and better at storytelling. That's youth for you.

So now while I've been busy with school, I've been plotting the new story in my mind. Same character and setting and all, but just different story arcs. So it'll be a complete rewrite. Although I still think I'm too young, and within a year I'll be even better, I'll just have to write and see.

Cool, good luck bro! :)
 

feather

Super Member
Registered
Joined
Feb 16, 2009
Messages
113
Reaction score
6
Location
Norway
*host* teller det om festen er forsinka med ca. tre måneder? Jeg er tydelig litt for skjeldent på dette forumet XD

Hadde det morro, da. Ingen kan feste som nordmenn kan!